10 wskazówek jak udoskonalić stanowisko pracy

1. Oczy
- Należy unikać odblasków i zadbać o wystarczający kontrast między monitorem a otoczeniem. Nowoczesne biura często mają duże okna i w rezultacie są bardzo jasne. Aby zapobiec przypadkowemu odbijaniu się światła od ekranu, warto używać żaluzji. Żaluzje poziome i rolety są bardziej efektywne niż żaluzje pionowe.
- Co pół godziny warto przerwać pracę i przez chwilę skupić wzrok na znajdującym się daleko przedmiocie, aby rozluźnić mięśnie oczu. Można też zainstalować program, który przypomina o robieniu krótkich, regularnych przerw.
2. Czytanie tekstów na ekranie komputera
- Osoby pracujące w dwóch programach jednocześnie powinny używać dwóch monitorów lub przynajmniej jednego dużego monitora (22” lub więcej) podzielonego na pół. Jeśli pracownik przez dłuższy czas korzysta z laptopa z małym ekranem (poniżej 15”), powinien go podłączyć do zewnętrznego monitora.
- Odpowiednia odległość patrzenia na monitor zależy od wielkości znaków. Najwygodniej pracuje się wtedy, gdy znaki są stosunkowo duże, a odległość od ekranu wynosi 60-70 cm (optymalny stosunek wielości znaku do odległości od monitora to 1:150).
- Kąt między linią wzroku użytkownika a płaszczyzną poziomą musi wynosić co najmniej 10-20° dla całego monitora.
3. Siedzenie
- Krzesło musi spełniać wymogi standardu NEN-EN 1335-1, a najlepiej również standardu NPR 1813:2003.
- Zamiast krzesła z mechanizmem synchronicznym, w którym oparcie odchyla się w proporcjach 1:2 lub 1:3, lepiej jest wybrać krzesło rozkładane, które ma stały kąt między siedziskiem a oparciem.
- Podczas pracy z komputerem należy oprzeć ramiona na wygodnych podłokietnikach z regulacją wysokości lub na specjalnie wyprofilowanym blacie roboczym
4. Pisanie i czytanie
Dokumenty powinny się znajdować na pochyłej powierzchni, na jednej linii z monitorem i klawiaturą. Przy pisaniu dokumenty należy umieścić na lekko uniesionej powierzchni blisko ciała.
5. Praca z laptopem
Ergonomiczna, produktywna praca z laptopem wymaga podłączenia go do zewnętrznego monitora albo umieszczenia go w uchwycie na laptopa. W obu przypadkach należy też skorzystać z osobnej klawiatury i myszki.

6. Transport laptopa
Ciągłe noszenie laptopa z akcesoriami, zwłaszcza jeżeli ich łączna waga przekracza 6 kg, może powodować nadwyrężenie mięśni. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest torba na kółkach lub plecak. Przy podróżowaniu komunikacją miejską, rowerem lub motorem najlepiej nadaje się plecak, natomiast w pozostałych przypadkach lepszą opcją jest torba na kółkach.
7. Zmęczenie psychiczne
- Aby przeciwdziałać psychicznemu zmęczeniu, warto przeplatać pracę z wykonywaniem innych zadań. Mogą to być zwykłe przerwy, ale także aktywność fizyczna lub coś, co interesuje daną osobę. Przydatny jest również program CtrlWORK Efficiency Software.
- Dobrze jest na przemian pracować i wykonywać inne zadania z uwzględnieniem własnego biorytmu i naturalnego rytmu dnia.
8. Myszki
- Myszka powinna się znajdować blisko ciała, dlatego należy umieścić ją centralnie na biurku lub korzystać z kompaktowej klawiatury.
- Praca z myszką opiera się na szybkich, krótkich ruchach kursora, wymagających dużej precyzji. Z tego powodu warto wybrać myszkę obsługiwaną końcami palców, np. myszkę w kształcie długopisu (pen mouse) lub typu precision mouse.
- W wielu przypadkach szybciej jest użyć skrótu klawiszowego niż sięgać po myszkę.
9. Wprowadzanie tekstu
- Odległość między sąsiadującymi klawiszami powinna wynosić co najmniej 19 mm.
- Podczas pisania na klawiaturze użytkownik zawsze powinien dostawać słyszalne i odczuwalne potwierdzenie wciśnięcia klawisza.
- Kompaktowa klawiatura zmniejsza odległość do myszki i przez to mniej nadwyręża mięśnie ramienia.
10. Pozycja siedząca lub stojąca
- Blat biurka powinien być regulowany w zakresie 60-82 cm (w przypadku biurek typu sit-stand najlepiej w zakresie 60-125 cm, a co najmniej 62-120 cm). Biurko typu sit-stand jest bardziej ergonomiczne niż biurko tradycyjne (siedzące).
- Powierzchnia biurka powinna się znajdować na wysokości łokci lub nieco poniżej.
oryginalny artykuł ze strony Bakker Elkhuizen: Ten tips for improving your workstation
1. Oczy
- Należy unikać odblasków i zadbać o wystarczający kontrast między monitorem a otoczeniem. Nowoczesne biura często mają duże okna i w rezultacie są bardzo jasne. Aby zapobiec przypadkowemu odbijaniu się światła od ekranu, warto używać żaluzji. Żaluzje poziome i rolety są bardziej efektywne niż żaluzje pionowe.
- Co pół godziny warto przerwać pracę i przez chwilę skupić wzrok na znajdującym się daleko przedmiocie, aby rozluźnić mięśnie oczu. Można też zainstalować program, który przypomina o robieniu krótkich, regularnych przerw.
2. Czytanie tekstów na ekranie komputera
- Osoby pracujące w dwóch programach jednocześnie powinny używać dwóch monitorów lub przynajmniej jednego dużego monitora (22” lub więcej) podzielonego na pół. Jeśli pracownik przez dłuższy czas korzysta z laptopa z małym ekranem (poniżej 15”), powinien go podłączyć do zewnętrznego monitora.
- Odpowiednia odległość patrzenia na monitor zależy od wielkości znaków. Najwygodniej pracuje się wtedy, gdy znaki są stosunkowo duże, a odległość od ekranu wynosi 60-70 cm (optymalny stosunek wielości znaku do odległości od monitora to 1:150).
- Kąt między linią wzroku użytkownika a płaszczyzną poziomą musi wynosić co najmniej 10-20° dla całego monitora.
3. Siedzenie
- Krzesło musi spełniać wymogi standardu NEN-EN 1335-1, a najlepiej również standardu NPR 1813:2003.
- Zamiast krzesła z mechanizmem synchronicznym, w którym oparcie odchyla się w proporcjach 1:2 lub 1:3, lepiej jest wybrać krzesło rozkładane, które ma stały kąt między siedziskiem a oparciem.
- Podczas pracy z komputerem należy oprzeć ramiona na wygodnych podłokietnikach z regulacją wysokości lub na specjalnie wyprofilowanym blacie roboczym
4. Pisanie i czytanie
Dokumenty powinny się znajdować na pochyłej powierzchni, na jednej linii z monitorem i klawiaturą. Przy pisaniu dokumenty należy umieścić na lekko uniesionej powierzchni blisko ciała.
5. Praca z laptopem
Ergonomiczna, produktywna praca z laptopem wymaga podłączenia go do zewnętrznego monitora albo umieszczenia go w uchwycie na laptopa. W obu przypadkach należy też skorzystać z osobnej klawiatury i myszki.
6. Transport laptopa
Ciągłe noszenie laptopa z akcesoriami, zwłaszcza jeżeli ich łączna waga przekracza 6 kg, może powodować nadwyrężenie mięśni. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest torba na kółkach lub plecak. Przy podróżowaniu komunikacją miejską, rowerem lub motorem najlepiej nadaje się plecak, natomiast w pozostałych przypadkach lepszą opcją jest torba na kółkach.
7. Zmęczenie psychiczne
- Aby przeciwdziałać psychicznemu zmęczeniu, warto przeplatać pracę z wykonywaniem innych zadań. Mogą to być zwykłe przerwy, ale także aktywność fizyczna lub coś, co interesuje daną osobę. Przydatny jest również program CtrlWORK Efficiency Software.
- Dobrze jest na przemian pracować i wykonywać inne zadania z uwzględnieniem własnego biorytmu i naturalnego rytmu dnia.
8. Myszki
- Myszka powinna się znajdować blisko ciała, dlatego należy umieścić ją centralnie na biurku lub korzystać z kompaktowej klawiatury.
- Praca z myszką opiera się na szybkich, krótkich ruchach kursora, wymagających dużej precyzji. Z tego powodu warto wybrać myszkę obsługiwaną końcami palców, np. myszkę w kształcie długopisu (pen mouse) lub typu precision mouse.
- W wielu przypadkach szybciej jest użyć skrótu klawiszowego niż sięgać po myszkę.
9. Wprowadzanie tekstu
- Odległość między sąsiadującymi klawiszami powinna wynosić co najmniej 19 mm.
- Podczas pisania na klawiaturze użytkownik zawsze powinien dostawać słyszalne i odczuwalne potwierdzenie wciśnięcia klawisza.
- Kompaktowa klawiatura zmniejsza odległość do myszki i przez to mniej nadwyręża mięśnie ramienia.
10. Pozycja siedząca lub stojąca
- Blat biurka powinien być regulowany w zakresie 60-82 cm (w przypadku biurek typu sit-stand najlepiej w zakresie 60-125 cm, a co najmniej 62-120 cm). Biurko typu sit-stand jest bardziej ergonomiczne niż biurko tradycyjne (siedzące).
- Powierzchnia biurka powinna się znajdować na wysokości łokci lub nieco poniżej.
oryginalny artykuł ze strony Bakker Elkhuizen: Ten tips for improving your workstation